Glutenfria semlor

Fettisdagen. Den dagen i februari som jag alltid längtar efter. Jag älskar semlor! Dock blev det lite trist när jag slutade äta gluten. Antingen gör man som jag gjorde på jobbet, tar en semla och skrapar i sig grädden och mandelmassan med hjälp av en sked. Eller så gör man egna, glutenfria. Som tur är finns det kvar lite av nutellan sen i söndags, så jag ska testa att göra en med choklad också. Jag gjorde själva bullarna ganska små. De är väldigt mättande och efter två stycken är jag proppmätt.
 


 
Ser du den lilla semlan? Jag gjorde själva bullarna vid nio igår och gjorde den lilla för att kunna testa innan jag gick och lade mig.


Så här såg de ut precis efter att de kom ut ur ugnen.
 
Ingredienser:
3 ägg
2 msk kokosmjöl
2 dl mandelmjöl
4 msk socker
2 tsk bakpulver
2,5 msk fiberhusk
1 tsk vaniljpulver
1 dl grädde
 
Vispa ägg och socker tills det blir poröst, häll sedan i grädden. Blanda de torra ingredienserna i en separat bunke. Låt smeten stå och svälla i fem-tio minuter innan du gör bollar av degen. Placera ut dem på en plåt med bakplåtspapper och grädda i ugnen i ca 20 grader. Om du är osäker på om de är färdiga kan du testa med potatisstickan. Om den är kladdig behöver de en liten stund till.
 Låt semlorna svalna, skär av ett lock, gröp ur lite bröd för att få plats med fyllningen.
 
Nu är det bara det roligaste kvar. Vispa grädden, och riv mandelmassan. Blanda mandelmassan med lite vatten, och om du vill det brödet som du gröpte ur bullarna. Jag testade även att blanda lika delar nutella och mandelmassa till en av mina semlor. Det var riktigt gott, även fast den traditionella semlan vinner i längden.
 
Det är ju lite skillnad mot vanliga semlor, men ändå goda. Semlorna på bilden fick vi på jobbet och de är gjorda på vetemjöl.
Bakning, Glutenfri, mandelmassa, nutella, semla |
myTaste.se
Upp