Konsten att följa ett recept

Idag letade jag efter ett recept med kyckling för att få lite inspiration. Jag lyckades hitta ett där jag dessutom hade alla ingredienser hemma. Vad händer då? Jo, jag börjar laga efter receptet och någonstans på vägen tappar jag fokus och rätten blir någonting helt annat. Det var det här receptet jag valde, och på bilderna ser ni mitt reslutat. Det blev inte riktigt samma rätt. Men väldigt gott.
 
Kålblandningen innan den åkte in i ugnen.
 
Lägg rödkål och grönkål i en ungsform tillsammans med charlottenlök. Ringla över rapsolja och agavesirap och krydda med havssalt och chiliflakes. Rosta kålblandningen i ugnen på 225 grader i cirka 20 minuter.
 
Stek kyckling i smör och rapsolja samt krydda med salt och peppar.
 
Till detta blev det potatisstomp. Det gör du genom att dela oskalad, men putsad, potatis i småbitar, kokar den i saltat vatten tills den är mjuk. Sedan mosar du potatisen tillsammans med mjölk och smör med en av visparna till elvispen. Det gör att du får ett mos, men med ganska stora bitar i, alltså stomp. Stompet kryddas med salt, vitpeppar och lite muskot. När det är upplagt på tallriken, ringla lite balsamicovinäger över.
 
Tada! Att inte kunna följa recept kan mycket väl vara en bra egenskap.

Grönkål, Kyckling, Middag, Rödkål |
myTaste.se
Upp