Friterade sötpotatispommes

Här kommer mitt fredagstips, friterade sötpotatispommes. Jag hade laxröra med creme fraiche och pepprrot plus stekt pak choi till, men det är gott till det mesta. Typ hemmaslagen bearnaisesås.
 
Först var jag fundersam om det skulle gå att fritera utan fritös, men jodå! Det gick utmärkt. Jag gjorde det i en tjockbottnad kastrull. Det blev så himla gott.
 
Men var försiktiga, varm olja kan börja brinna så ha ett lock redo om det värsta skulle hända.
 
Tallriken kommer från Rörstrand och finns att köpa hos Royal Design (Adlink).
 
Skala sötpotatisen och skär den i avlånga stavar, se till att de är i samma storlek så att de blir färdigfriterade samtidigt. Lägg dem i en skål och krydda med salt och peppar, jag kryddade även med lite spiskummin. Strö över majsmjöl och rör runt. Har du inget mjöl hemma kan du strunta i det, jag använde det för att få den lite krispigare, men det går lika bra utan.
 
Värm oljan och mät den med en termometer. Jag dubbelfriterade mina pommes, och gjorde första varvet när det var 130 grader varmt. Då sänkte jag temperaturen på plattan till femman och när jag var klar med första omgången hade temperaturen stigit till 160 grader. Det var på det andra varvetomgången som de fick fin färg.
 
Lägg de färdiga pommesen på hushållspapper så att de får rinna av och sedan är de klara att äta. 
Glutenfri |
myTaste.se
Upp