Yakiniku till middag

Idag pratade jag och min kollega om vad man kan äta till lunch. Jag hade en god chiligryta med mig, men han ville ha lite tips. Så jag tipsade om att köpa yakiniku på sushistället bredvid jobbet. Och gissa om jag blev sugen på det själv? Och lite nyfiken, hur gör man det? Så jag testade. Det visade sig att det inte är speciellt svårt, marinera strimlat kött, steka, rosta sesamfrön, blanda i purjolök, koka ris. Färdigt! Och det rekommenderas!
Det räckte till fyra portioner, så det blev matlådor också.
 
Receptet då, jo det kommer här, blanda ihop en marinad på:
1 dl soja
0,5 msk sesamolja
2 pressade vitlöksklyftor
1 msk riven, färsk ingefära
2 msk agavesirap
 
Strimla ca 600 gram kött, jag valde lövbiff, och marinera i en kvart. Rosta 0,5 dl sesamfrön tills de börjar få lite färg. Stek köttet i omgångar i lite olja, tills det inte ser rosa ut längre och lägg över i en skål innan du steker nästa omgång. Skiva en halv purjolök så tunt du kan. När allt kött är stekt, häll i allt i pannan igen och tillstätt purjolöken och sesamfröna. Rör runt och låt purjolöken mjukna.
 
Servera med kokt ris och gärna grönsaker. Jag tror att ångkokt broccoli och edamamebönor är gott till, även om jag inte var speciellt duktig med grönsakerna idag.
Glutenfri, Middag, asiatiskt, sockerfri, yakiniku | Yakiniku, agave, agavesirap, asiatiskt, glutenfritt, ingefära, sesamfrön, sockerfri, vitlök |
myTaste.se
Upp