Ostplättar

Jag har varit lite nyfiken på ostplättar och oopsies. Idag testade jag att göra ostplättar och de håller fortfarande på och svalnar. Men de känns så härligt fluffiga så det ska bli spännande att prova. Det blev sex stycken och redan nu funderar jag på härliga sätt att smaksätta dem på nästa gång jag gör dem. 
 
 
Ostplättar
200 grader, ca 10 minuter i ugnen 

3 ägg
1 msk fiberhusk
1,5 tsk bakpulver
3,5 dl riven ost (jag använde Emmentalerost)
 
Vispa äggen tills de är fluffiga. Blanda fiberhusk och bakpulver i en egen skål innan du vispar ner det i äggen. Rör ner osten, vispa inte för då försvinner luften som du vispade in innan. Låt blandningen stå och svälla i tio minuter och klicka ut den på en plåt. Låt plättarna stå i ugnen i cirka tio minuter, de ska bli lite gyllenbruna på ovansidan.

Jag ska testa första plätten med smör och ost, men jag tror att det är väldigt gott att äta som en förrätt tillsammans med creme fraiche, rom och hackad rödlök.

 
Glutenfri, Lchf, ostplättar, smörgås |
myTaste.se
Upp